Tågfronter i plast till X2000 -tågen 1994

I KV-Nytt från 1994 kunde man läsa att Karlskronavarvet hade fått en tilläggsbeställning på ytterligare 20 tågfronter i sandwichkomposit från ABB Traction i Kalmar  eller Adtranz , som företaget tidigare  hette 1989 då den gemensamma utvecklingen startade.

Tågfronterna hade bland annat ett impactkrav som innebar ett en 0,9 kg tung sten skulle träffa tågfonten i en hasighet av 210 km /h utan att penetrera strukturen och skada lokföraren.  Att kravet uppfylldes verifierades med en tryckluftskanon i ett höghastighets Lab i England.

Totalt hade 76 tågfronter hade tillverkats innan ordern på ytterligare 20 fronter lades 1994.

 I samma nummer av KV-Nytt kunde vi också läsa att Karlskronavarvet fått en order på ett styrhus och två passagerarhus i sandwich komposit från Vägverket till Aspöfärjan Aspö III.

Läs

Tågfronter i plast 1994

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.