Vindkraften vid Karlskronavarvet- lite tidigt ute?

Inspirerat av den vindkraftsutveckling som pågick i västvärlden föreslog 1951 års statliga Bränsleutredning att en försöksanläggning för vindkraft skulle byggas vid Ölands Södra udde.

Det skulle dock dröja till oljekrisen 1973 innan Styrelsen för teknisk utveckling (STU) började undersöka förutsättningarna för vindkraft.

Nämnden för energiproduktionsforskning (NE) tillkom 1975 och fick till uppgift att genomföra bland annat denna del av det energiforskningsprogram som beslutats av riksdagen.

I det inledande arbetet ingick tekniska studier, vindprospektering och att låta Saab-Scania 1977 uppföra ett försöksaggregat om 60 kW vid Kalkugnen vid norra Upplandskusten nära Älvkarleby. Vindturbinen vid Kalkugnen var lävindsplacerad och hade bara två blad, en diameter om 18 meter och en generatoreffekt om 60 kilowatt. Tornet var 25 meter högt.

Karlskronavarvet kom tidigt med i utvecklingsarbetet och varvets kunnande inom plastområdet nyttjades, för att i första hand konstruera och bygga de två rotorbladen till vindkraftverket.

Hösten 1977 gick Nämnden för energiproduktionsforskning (NE) ut med beställningar av tre fullskaleprototyper (senare reducerat till två), varav en gick till ett konsortium bestående av Statsföretag AB, Karlskronavarvet, Uddcomb och den amerikanska tillverkaren av helikopterrotorer och propellrar Hamilton Standard.

Grundläggningsarbeten i Maglarp påbörjades hösten 1980 och det 74 meter höga och 280 ton tunga tornet, det 150 ton tunga maskinhuset med de 38 meter långa turbinbladen restes 15 maj 1982 och var i drift till sommaren 1993 då det revs.

Det var då det vindkraftverk i världen som hade producerat mest el.

Konstruktionen av både Kalkungsverket och Maglarpsverket hade   en 2-bladig lävindplacerad rotor, som i vissa avseenden gav lägre mekaniska påkänningar vilket möjliggjorde en slankare och lättare konstruktion, men medförde ljudstörningar när turbinbladen passerade igenom vindskuggan av tornet.

Idag ser vi därför inga lävindsplacerade 2-bladiga vindkraftverk utan bara 3-bladiga frontplacerade rotorer.

Läs Vindkraften vid Karlskronavarvet

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.