Tågfronter i komposit till Adtranz

Ett lite annorlunda projekt var konstruktion och tillverkning av tågfronter till X 2000-tågen som byggdes av Adtranz i Kalmar och som pågick under åren 1987 till 1989.

Tågfronterna konstruerades som en sandwichkonstruktion, där kravet bland annat var att fronten skulle tåla ett stenskott från en 0,9 kg tung sten som träffade tågfronten i en hastighet av 210 km/tim.

Ett sådant krav var inget som Karlskronavarvet hade någon erfarenhet av och den tänkta konstruktionen gjordes därför på känsla.

För att försöka verifiera hållfastheten gjordes praktiska försök där en 0,9 kg tung sten limmades på en plexiglasskiva, som monterades på en elmotor med variabelt varvtal, så att periferihastigheten svarade mot en hastighet av 210 km/h.

En stålsprint sköts in innanför den roterande stenen och bröt av plexiglasskivan så att stenen fortsatte i tangentens riktning och träffade den uppställda provpanelen.

De antagna dimensionerna uppfyllde precis kraven, men SJ krävde att dimensionerna skulle valideras på ett mera vetenskapligt sätt och att detta skulle göras på ett testcenter i England och även höghastighetsfilmas.

Läs

tågfronter

Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.