Kryssaren Göta Lejons sista resa 1963-1964:
Skrovet till HMS Göta Lejon var byggt av svetsat stål, med undantag för pansarplåten som inte kunde svetsas utan skruvades fast på skrovets utsida. Skrovet var utformat med ett backdäck som sträckte sig över mer än halva fartygets längd.
Maskineriet bestod av fyra stycken vattenrörspannor av märket Penhoët, vilka levererade ånga till två stycken ångturbiner av märket de Laval.
Framdrivningsmaskineriet genererade en effekt av 90 000 hästkrafter, vilket fick fartygen att överskrida den kontrakterade farten 33 knop.
Fartygets huvudbestyckning utgjordes av sju stycken 15,2 cm kanoner m/42 placerade i ett trippeltorn på fördäck och två dubbeltorn på akterdäck. Kanonerna kunde användas för beskjutning av mål på sjön, på land, och i luften och hade en eldhastighet av 10 skott per minut och eldrör, eller högre vid luftvärnsskjutning. Den maximala skottvidden var 22 000 meter. Fartyget var dessutom utrustat med luftvärnskanoner, torpeder, minrälsar och sjunkbombskastare.
Göta Lejon från den sista krigsförbandsövningen 1964
Lite fartygsdata:
Byggnadsvarv Eriksbergs varv, Göteborg
Sjösatt 17 november 1945
Längd 180,2 m
Bredd 16,7 m
Djupgående 5,7 m
Deplacement 8 200 / 9 200 ton
Maskin Ångturbiner på 90 000 hk
Fart 33 knop
Besättning 445 man
Göta Lejon i Oscarsdockan 1963
Oscarsdockan fylls och Göta Lejon är klar för sin sista resa
Göta Lejon lämnar Karlskronavarvet och mönstras för sista gången Nov 1963
Göta Lejon passerar Smörasken utanför örlogsbasen i Karlskrona
Filmen Göta Lejon sista resa 1964
Kryssarna Tre Kronor och Göta Lejon byggdes under andra världskriget för att utgöra ryggraden i Flottan. Två decennier senare var Tre Kronor utrangerad och Göta Lejon rustades för sin sista resa som svenskt krigsfartyg.
För att få ut mer än bara skrotvärdet lades Göta Lejon efter utrangeringen ut till försäljning. Efter förhandlingar undertecknades den 25 augusti 1971 avtal om att fartyget skulle säljas till Chile. Göta Lejon iordningställs ytterligare en gång vid Karlskronavarvet och säljs till Chile 1971. Den 18 september skiftades flaggan och fartyget fick det nya namnet Almirante Latorre, och den 9 december avgick fartyget mot Chile. Fartyget tjänstgjorde därefter i Chiles flotta till den 4 februari 1984, och i augusti 1985 såldes hon för skrotning i Taiwan.
Systerfartyget Tre Kronor skrotades redan 1964 men skrovet kom att leva vidare som pontonbrygga vid Gullmarsbasen i Skredsvik och senare i Brofjorden långt in på 90-talet.