Robot båtar till Malaysia
Handalan-klass benämndes fyra fartyg av modifierad Spica-klass som under 1979 exporterades till Malaysia.
Handalan-klassen beställdes av Karlskronavarvet 1976 av Malaysiska försvaret och var en tyngre variant av den svenska Spica II (Norrköping) klassen som tidigare byggts vid Karlskronavarvet.
Fartygen hade dieselmotorer i stället för gasturbiner som gav dem längre räckvidd och hade franska Exocet sjömålsrobotar som huvudbeväpning.
Handalan klassen som bestod av 4 fartyg hade namnen:
KD Handalan (3511)
KD Perkasa (3512)
KD Pendakar (3513)
KD Gempita (3514)
Tekniska data:
Deplacement: 240 tons standard, 268 tons fullt rustad
Längd: 43.6 m
Bredd: 7.1 m
Djupgående: 2.4 m
Installerad effekt: 3x MTU 16V 538 TB91 diesel (10865hk)
Propulsion: 3 axlar och CP-propellrar
Fart: 34.5 knop
Range: 2977 nautical miles vid 14 knop
Besättning : 40 (6+34)
Eldledningssystem: Philips 9GR600, Decca 1226 radar, 9LV 212 radar och 9LV 228 Mk2 eldledning, Optronic AA eldledning,.
Electroniskt avhakningssystem: Thales DR3000S ESM och ECM MEL Susie.
Bestyckning: 1 × Bofors 57 mm allmålspjäs
1 × Bofors 40 mm pjäs
4 × Exocet MM38
Dop och överlämnande av fartygen
P3511 Handalan i docka
De fyra fartygen i Handalan-klassen
Handalan klassen redo för avsegling
Det var ett känslosamt avsked för många då fartygen avseglade från örlogshamnen till tonerna från Rod Stewarts låt ”Sailing”.
Besättningar med familjer hade ju varit länge i Karlskrona och knutit många vänskapsband med en rad människor i Karlskrona.
Avfärd
Att fartygen blev lyckade kan konstateras då de fortfarande i är drift efter 35 år (2015).