Fiskeminsveparna (M47-M49)
Fiskeminsveparna var minsvepare i svenska flottan byggda i trä avsedd att utbilda besättningar för mobilisering till tjänstgöring ombord på trålare modifierade för hjälpminsvepning. Denna serie (M41-M49) byggdes mellan åren 1948-1964 och hade namnen:
Minsvepare Nr | Byggnadsvarv | Sjösatt | Ur drift |
HMS Orust (M41) | Skredsviks varv | 1948 | 1977 |
HMS Tjörn (M42) | Djupviks varv | 1948 | 1977 |
HMS Hisingen (M43) | Holms varv | 1960 | 1999 |
HMS Blackan (M44) | Knipplars varv | 1961 | 1999 |
HMS Dämman (M45) | Djupviks varv | 1960 | 1999 |
HMS Galten (M46) | Skredsviks varv | 1960 | 1999 |
HMS Gillöga (M47) | Karlskronavarvet | 1964 | 1998 |
HMS Rödlöga (M48) | Karlskronavarvet | 1964 | 1998 |
HMS Svartlöga (M49 | Karlskronavarvet | 1964 | 1998 |
Serien bestod totalt 12 fartyg varav tre sista byggdes på Karlskronavarvet.
Fiskeminsveparen M47 HMS Gillöga utanför örlogshamnen
Tekniska data
Längd 24 m
Bredd 6,4 m
Djupgående 3,2 m
Deplacement 130 ton
Maskin:
2xScania DSI11 med färskvattenkylning och remdrift mot propelleraxeln(1985). Dessa byttes senare ut mot Skandia F35T-M5A 380 hk
Fart 10 knop
Besättning 10 man
Dessa minsvepare byggdes på traditionell sätt och inte som Arkö-serien, som var specialbyggda för minsvepning och byggdes med diagonal armerad bordläggning för att få en lätt och så chocktåligt skrov som möjligt.
Med dessa tre minsvepare avslutades träbåtseran vid Karlskronavarvet efter 285 år och detta hantverkskunnande gick så sakteligen i graven allt eftersom de kunniga timmermännen pensionerades.
Arbete med stäven på en av fiskeminsveparna
Spant ansluts till kölen
Däcksanslutning mot bordläggning drevas med bomullsgarn
Huvuddäcket med sina förstärkningar för luckorna
Detaljbild från nåtningen huvuddäcket
Här drevas bordläggningen med bomullsgarn
Bordläggnings nåt drevas med bomullsgarn eller lin och beck enligt gängse metoder
M47 HMS Gillöga på väg ut på provtur
Sjösättning av M49 HMS Svartlöga 1964
Sjösättning av M49 HMS Svartlöga 1964
Fartygskonstruktören Agne Abrahamsson i diskussion med fartygets befäl
Minsveparnas vidare öden redovisas enligt nedan:
HMS Gillöga (M47) var en minsvepare i svenska flottan av typ fiskeminsvepare byggd i trä avsedd att utbilda besättningar för mobilisering till tjänstgöring ombord på trålare modifierade för hjälpminsvepning. Såldes 1999 på västkusten.
HMS Rödlöga (M48) var en minsvepare i svenska flottan av typ fiskeminsvepare byggd i trä avsedd att utbilda besättningar för mobilisering till tjänstgöring ombord på trålare modifierade för hjälpminsvepning. Såldes 1999 på västkusten och har sedan byggts om till logementspråm.
HMS Svartlöga (M49) var en minsvepare i svenska flottan av typ fiskeminsvepare byggd i trä, avsedd att utbilda besättningar för mobilisering till tjänstgöring ombord på trålare modifierade för hjälpminsvepning. Såldes 1999 på västkusten och har sedan byggts om till bostadspråm.