Bogserbåtar vid varvet i Karlskrona mellan 1849-1913
Mellan 1849 och 1913 har tre bogserbåtar byggts vid Örlogsvarvet i Karlskrona.
Balder (Nb 235) 1849
1849-03-12 levererades den första, ångbogserfartyget Balder (Nb 235).
Tekniska data Balder
Längd 32.4 m
Bredd 5.4 m
Djupgående 3.9 m
Deplacement 160 ton
Maskineri kolvångmaskin
Ångbogserfartyget Balder blev inte långlivad utan utrangerades redan 1877-05-28.
Fartygets fortsatta öde är okänt.
Atle (Nb274) 1901
Den andra bogserbåten som byggdes vi varvet i Karlskrona var bogserbåten Atle (Nb274) år 1900.
Tekniska data Atle
Längd 20.57 m
Bredd 4.36 m
Djupgående 2.6 m
Deplacement 57 ton
Maskineri kolvångmaskin 640 hk
Bilden visar hur Örlogsvarvets bogserare Atle (Nb 274 ) 1900 och Ran (Nb 285) 1913 bogserar den tyska minkryssaren Albatross mot Karlskrona 1918
De som är intresserade om varför den tyska minkryssaren Albatross strandade på Gotland och det vidare ödet för fartyget och dess besättning kan läsa i denna länk.
Läs om den Tyska Minkryssaren Albatross
Atle utrangerades 1967 och såldes.
Ångmaskinen ersattes då av en 7-cyl turbomatad Skandia dieselmotor på 540 hk (1968).
Atle i Stockholm 1971
Atle fungerade som bogserbåt fram till 1989 då den byggdes om till fritidsbåt.
Atle i Stockholm början 1990-tal nu med täckt brygga
Atle har sedan dess sålts ytterligare tre gånger och håller nu på att totalrenoveras för att bli en permanentbostad för den nuvarande ägaren.
Atle håller nu på att byggas om för att bli en permanentbostadsbåt (2015)
Ran (Nb 285) 1913
Örlogsvarvets bogserare Ran på bogseringsuppdrag
Tekniska data Ran
Längd 20 m
Bredd 5 m
djupg 2.8 m
Deplacement 70ton
Makineri: (ursprungligt), Kolvångmaskin
Maskiner:
1968 fanns en 5-cyl Nohab tvåtaktare, senare ersatt av en dieselmotor på 300 hk
Ran utrangerades 1978
Ran bogserar 2 jagare 1958 vid varvet i Karlskrona
A321 Ran och A323 Heros med kryssaren Tre Kronor inför skrotning1968
1968 hade Ran en femcylindrig Nohab tvåtaktare, och en ställbar KAMEWA propeller, ingen hjälpmaskin utan elen fick man av en axelgenerator som drevs med kilrem av propelleraxeln när man väl fått igång maskinen. Luften laddades med spilluftspumpen som satt på motorn. Styrningen gick med kätting på däck. Båten hade ingen styrhytt utan bryggan var helt öppen, vilket var standard då fartyget byggdes i början 1900-talet.
Skorstenen var vid den tiden hög och rund.
Ran nu med inbyggd brygga i Stockholm 1979
Ran i Köpenhamn 2011 i väntan på försäljning eller upphuggning