Vägfärja 61/245 (Nb 342), 1959, Vägfärja 61/246, (Nb 343), 1959 och Vägfärja 61/247 (Nb344), 1960
Efter de kraftiga reduktioner för marinen vid 1958 år försvarsbeslut togs en rad civila beställningar vid varvet för att skapa ersättningsarbeten.
1959 -1960 byggdes tre vägfärjor på Örlogsvarvet i Karlskrona.
Vägfärja 61/245 (Nb 342)
Tekniska Data
Längd 36,78 m
Bredd 8,02m
Djupg 2,1m
Depl 179 ton
Fart 8 knop
Maskineri Fyra 6-cyl, Volvo Penta dieslar, 460 hk
Färjorna kunde ta 160 passagerare och 30 bilar.
Färjorna var utrustade med två stycken Voith-Schneider propellrar som drevs av de fyra dieselmotorerna, på en gemensam propelleraxel.
För kylning av motorerna fanns 4 st. inbyggda kylvattentankar om vardera 15m3 som även tjänstgör som trimtankar. På ena långsidan finns ett däckhus för passagerare och på andra sidan ett regnskydd.
Ovanpå däckshustaket är styrhytten placerad med fri sikt runt om. Därifrån sker manövrering av såväl fällklaffar , motorer och propellrar. Propellrarna tjänstgör både för framdrivning och styrning av fartyget.
Den 1 juni 1959 sjösattes vägfärja 61/245 (Nb 342) från slipen vid Örlogsvarvet
Sjösättning av Vägfärja 61/245 (Nb 342) den 1 juni 1959
Färjan sattes 1959 i trafik Vaxholm – Rindö.
1975 blev färjan insatt mellan Svanesund – Kolhättan.
1985 blev hon en reservfärja för leden Tullboden Bohus Malmön.
2001 såldes färjan till Rederei Duoro Azul, Portugal. Omdöpt till Castelo De Paiva och insattes i trafik mellan Castelo de Paiva – Entre-os-Rios.
Byggnation av Vägfärja 61
Vägfärja 61/246 (Nb 343) levererades 15 mars 1960 till Kungliga Väg och Vattenbyggnadsstyrelsen, som 1967 byter namn till Statens Vägverk.
Vägfärja 61/246 (Nb343)
Färjan sattes i trafik mellan Ljusterö-Östanå
1985 såldes färjan till Stockholms Finansor Ab, Stavsnäs. Omdöpt till Belinda.
Vägfärja 61/246 efter ombyggnad och döpt till Belinda
1960 levererades också en Vägfärja 61/247, (Nb 344) till Vägförvaltningen i Göteborgs- och Bohuslän, Kungliga Väg- och Vatenbyggnadsstyrelsen.
Sjösättning av Vägfärja 61 /247 (Nb 344) 1960
Färjan satte i trafik på leden Nötsund-Sundsandvik, Uddevalla
1962 flyttades hon till leden Lilla Varholmen-Öckerö, Bohuslän
2003 såldes hon till Averiro, Portugal och blev omdöpt till Cale de Aveiro och satt i trafik på traden Forte da Barra –Sao Jacinto, Portugal
Vägfärja 61/247, här med namnet Cale de Aveiro, Portugal