Spica I och Spica II-klassen
Spica I -klassen som färdigställdes 1966-67 fick namnet efter det första fartyget i serien.
T121 – T123 byggdes av Götaverken, Göteborg och T124 – T126 av Karlskronavarvet.
Torpedbåten (T121) HMS Spica
Torpedbåten (T122) HMS Sirius
Torpedbåten (T123) HMS Capella.
Nedan namn och nybyggnads nummer för de tre sista som byggdes på Karlskronavavet:
361 1965 Torpedbåten (T 124) HMS Castor
362 1966 Torpedbåten (T 125) HMS Vega
363 1966 Torpedbåten (T 126) HMS Virgo.
Fartygens namn är lånade från kända stjärnor. Karlskronavarvet tillverkade sedan 12 st torpedbåtar av Norrköpingsklass mellan åren 1971–1976. Fartygen byggdes helt på erfarenheterna av Spica-klassen och därför blev kallad Spica II.
Nedan namn och nybyggnads nummer för 12 enheterna:
369 1972 Torpedbåten (T 131) HMS Norrköping
370 1973 Torpedbåten (T 132) HMS Nynäshamn
371 1973 Torpedbåten (T 133) HMS Norrtälje
372 1974 Torpedbåten (T 134) HMS Varberg
373 1974 Torpedbåten (T 135) HMS Västerås
374 1974 Torpedbåten (T 136) HMS Västervik
375 1975 Torpedbåten (T 137) HMS Umeå
376 1975 Torpedbåten (T 138) HMS Piteå
377 1975 Torpedbåten (T 139) HMS Luleå
378 1975 Torpedbåten (T 140) HMS Halmstad
379 1976 Torpedbåten (T 141) HMS Strömstad
380 1976 Torpedbåten (T 142) HMS Ystad
Lite fartygsdata:
Deplacement 245 ton
Längd i vattenlinjen 39,90 m
Längd överallt 42,50 m
Bredd överallt 7,10 m
Fart mer än 40 knop
Maskinstyrka 3 × 4 500 hk
Sjösättning av Torpedbåten T 132 HMS Nynäshamn 1973
Norrköpingsklassen var en mycket lyckad fartygsserie pga hög driftsäkerhet och goda sjöegenskaper. Fartygen fick i början av 1980-talet Robot 15 som huvudbeväpning. Fartygstypen benämndes efter ombyggnaden robotbåt.
Robotbåt av typ Norrköpingsklass i Svenska skärgården
Avfyrning av en RB 15 robot från ett fartyg ur Norrköpingsklassen
Mellan 1996 och 2000 fick sex av fartygen ett nytt stridsledningssystem. Övriga sex avrustades och lades i malpåse. De modifierade fartygen fick efter ombyggnaden en ny klassbeteckning efter det först ombyggda fartyget i serien, HMS Ystad, och benämndes därefter för Ystadklass. Avsikten med ombyggnationen var att livstidsförlänga robotbåtssystemet för att finnas kvar fram till 2010 då Visbyklassen skulle vara färdig att tas i operativt bruk. Av olika anledningar beslutades att påbörja utfasningen av robotbåtssystemet tidigare än först planerat. Den 1 september 2005 halades befälstecknet för sista gången på de sista två robotbåtarna i Svenska marinen. HMS Norrköping och HMS Ystad avvecklades då efter mer än 3o år i tjänst. För att visa och belysa fartygens egenskaper visas en trevlig film som gjorts och redigerats av ”HeliAir Sweden”.
Länk till filmen: Robotbat R 142 Ystad filmad av HeliAir Sweden.
Läs mer om Robotbåtar till Malaysia