Kanonbåtar byggda i Karlskrona mellan 1877-1882
Kanonbåten Disa (Nb256)1877
HMS Disa var en kanonbåt i svenska flottan. Hon byggdes på Örlogsvarvet i Karlskrona och sjösattes den 21 april 1877.
Hon var försedd med två master och kunde föra upp till 430 m² segel.
1892 fick hon ett nytt manövertorn försett med 51 mm tjock pansar.
1915 blev HMS Disa klassad som ett depåfartyg.
Efter utrangeringen 1925 användes hon som målfartyg och sänktes 1927 av HMS Drottning Victoria under en skjutövning.
HMS Disa 1892, klargjord för strid med nedfällda relingsplåtar (Bild Flottans män)
Tekniska data
Längd 52,47m
Bredd 8,05m
Djupgående 3,0 m
Fart 11,7 knop
Deplacement 496/550 ton
Maskin 2x2cyl Woolfs ångturbin 590 hk
Besättning 71man
Bestyckning:
[Som byggd]
1 x 274mm/19,5cal Elswick m/1874
1 x 122mm kanon m/1873
2 x 10 pipiga 12mm/78cal Palmcrantz
[1893]
1 x 152/26cal Finspång m/1883
1 x 122mm/26cal Finspång m/81
2 x 57/55cal Finspång m/89B
2 x 25,4mm/35,5cal Palmcrantz m/77
Hon fick vid ombyggnaden år 1893 en 57 mm snabbskjutande kanon M/89. Detta var en sjöartilleripjäs vilken infördes på de svenska pansarskeppen Göta och Svea samt på kanonbåten Disa.
Artillerister vid en 57 mm snabbskjutande kanon M/89
En modifierad pjäs, 57 mm kanon M/89B kom till användning på ett stort antal fartyg av varierande storlek i svenska marinen. Den användes även som lätt kustartilleripjäs. Pjäsen laddades manuellt med enhetspatroner och hylsorna kastades ut automatiskt vid eldrörets rekyl.
Kanon båten Verdande (Nb 258) 1878
HMS Verdande var en 1:a klass kanonbåt i Svenska Marinen som sjösattes 19 oktober 1878 vid Örlogsvarvet i Karlskrona.
Hennes namn kommer från Verdandi som var en av de tre nornorna i fornnordisk mytologi. Ombyggdes 1907–1909 till lasarettsfartyg.
HMS Verdande avrustades 1922 och utrangerades 1928.
Användes därefter som målfartyg och sänktes vid Huvudskär 14 augusti 1929.
Stor flaggning på kanonbåten HMS Verdande
HMS Verdande deltog 1882 tillsammans med HMS i en resa som gick till Spetsbergen där hon deltog i S.A. Andrées första polarexpedition.
HMS Verdande klargjord för strid (Bild Flottans män)
Tekniska data
Längd 53,64m
Bredd 8,05m
Djupgående 2,82 m
Fart 13,4 knop
Deplacement 533/550 ton
Maskin 2x2cyl Woolfs ångturbin 780 hk
Besättning 71? man
Bestyckning:
1x 274 mm kanon
1x 122mm kanon
Utrangerad 11 juli 1928
Kanonbåten Skuld (Nb259) 1879
HMS Skuld var en kanonbåt i svenska flottan. Hon byggdes av Karlskronavarvet och sjösattes den 4 oktober 1879. 1906 plockades hennes bestyckning bort. Efter tiden som kanonbåt användes hon som försöksfartyg för provning av kol.
Från 1907 användes hon för provning av trådlös kommunikation över längre avstånd.
1916–1928 användes hon som ubåtsdepåfartyg och verkade fram till 1930.
Efter utrangeringen användes hon 1932–1948 som värmecentral för ubåtar. Hon skrotades 1948.
HMS Skuld med linjeskeppet Stockholm i bakgrunden (Bild Flottans män)
Tekniska data
Längd 53,64m
Bredd 8,05m
Djupgående 2,82 m
Fart 13,4 knop
Deplacement 533/550 ton
Maskin 2x2cyl Woolfs ångturbin 780 hk
Besättning 71? man
Bestyckning:
1x 274 mm kanon
1x 122mm kanon
Utrangerad 11 juli 1930
Ångmaskinen som finns att beskåda på Marinmuseet i Karlskrona har suttit i kanonbåten Skuld som sjösattes 1879.
Kanonbåten Edda (Nb 260) 1882
HMS Edda var en kanonbåt i svenska flottan. Hon byggdes på Örlogsvarvet i Karlskrona som nybygge Nr260 och sjösattes den 30 november 1882.
År 1907 byggdes hon om till handminefartyg på varvet i Karlskrona.
Hon försågs då med ny beväpning i form av 4 st 57 mm kanoner och minräls monterades. HMS Edda passerade som första svenska fartyg Kielkanalen 1895.
HMS Edda avrustades 1922, utrangerades 1923, såldes och skrotades 1924
HMS Edda 1895
Tekniska data
Längd 55,75 m
Bredd 8,26 m
Djupgående 3,1 m
Fart 13,5 knop
Deplacement 613/640 ton
Maskin 2x2cyl Woolfs ångturbin 900 hk
Besättning 71 man
Bestyckning:
1x 274 mm kanon
4x 57 mm kanon M/89B
2×25,4 mm fyrpipiga Ksp
Utrangerad 12 oktober 1923
HMS Edda var 1895 med på resan till Kiel med anledning av invigandet av Kielkanalen, då tillsammans med HMS Göta och HMS Thule.